2013. február 22., péntek

Távcső



Már egy ideje gyűjtöm a WC-papír gurigákat, mert az mindig jól jön valamilyen kreatív feladathoz..
Ma ezt a videót találtam, ami jó alternatíva lehet a guriga praktikus felhasználásához.


2013. február 17., vasárnap

Spatula-dolgok


Nekem nagyon tetszik :)

Ma el is készítettük az előkészítőn az ovisokkal. Mi dekorkövet használtunk a díszítéshez. A keretben lévő kartonlapra szabadon választott sablont rajzoltak körül a gyerekek és színeztek ki.
Nagy sikert aratott a szülők körében is!



Ezt a kirakót szintén elkészítettük a gyerekekkel. Hasznos, sokrétű feladat. Hosszú ideig játszhatnak vele a gyerekek a későbbiekben is.

2013. február 13., szerda

Letölthető játékok, feladatok

Varázsbetű

http://www.varazsbetu.hu/letolt/index.htm


Ügyesfüzet

https://plus.google.com/photos/104726010315326797445/albums/5299356641707790481?banner=pwa






Elkészült! 

Manónaptár  3-5 éveseknek– ötletek az iskola előtti időszakra szülőknek




Kedves Szülők!


Ti vagytok gyermeketek legjobb tanárai. Tőletek fogják megtanulni a legtöbb dolgot a világról. Ez a naptár azért készült, hogy segítséget nyújtson abban, tanácsokat adjon, hogy mit játssz nap mint nap gyermekeddel, hogy így észrevétlenül, játékosan megalapozzátok azokat a készségeket, amelyek majd a tanuláshoz lesznek szükségesek.

Ezek a gyakorlatok nem igényelnek sok időt, eszközt vagy előkészületet, így könnyen a mindennapi rutin részévé teheted, könnyen beillesztheted a mindennapokba.

  • pedagógiai szempontok alapján összeállított tevékenységek, játékok
  • minden napra van egy közös tevékenység
  • erősíti a kapcsolatotokat
  • nincs kötött sorrendje a tevékenységeknek
  • játékosan alapozza meg a tanuláshoz szükséges alapkészségeket
  • már napi 5-10 perccel rengeteget teszel azért, hogy zökkenőmentes legyen az iskolakezdés 


A gyakorlatok a következő területeket fejlesztik:

         kommunikáció: értő beszéd és kifejező beszéd, beszédészlelés, beszédértés
         nagymozgások: hogyan mozognak fizikai  aktivitás során
         finommotorika: hogyan, mennyire ügyesen használják a kezeiket
         önállóság
         szociális készségek
  problémamegoldó képesség különös tekintettel a hallási figyelemre, vizuális figyelemre és emlékezetre 


Letölthető PDF formátumban!
Ára: 990 Ft

Rendelés


Ha szeretnéd megrendelni, kérlek, írj e-mailt! 

E-mail: kismanonaptar@gmail.com



         Szükségünk lesz a következő adatokra:

- a számlára kerülő vásárló neve és címe 
- a számlát postai úton küldjük ki 

Fizetési mód: banki átutalással 
Számlaszám: OTP Bank 11773085-10926424-0000000
Az utalás közleményébe írd bele az e-mail címedet! 

Az utalás beérkezését követően PDF formátumban küldjük el az anyagot az e-mail címedre.  






Agykontroll gyerekeknek



http://www.agykontroll.hu/tanfolyamok-gyerekeknek

2013. február 12., kedd

Otthoni játékok - készítsük el együtt!


Sokszor tapasztaltam egy-egy gyerekeknek szervezett kézműves foglalkozáson, hogy a szülők is nagy lelkesedéssel, sőt a gyerekeknél már-már jobban várták a foglalkozást, nagyobb érdeklődést mutattak iránta, mint akár a gyerekek.
Jó volna egy olyan program is, ami a szülőknek szól, hogy ők is örömüket leljék az alkotásban.
A majdani otthoni használatra elkészített játékok létrehozása alkalmán, azok a szülők is lelkesen vennének részt, aki esetleg úgy gondolják magukról, hogy nincs jó kézügyességük. Ha közösen készítjük el ezeket a játékokat, az növeli a teljesítményünket, és újra önfeledten alkothatunk is közben! 
Ezeknek a játékoknak az elkészítése általában nem igényel különösebb kézügyességet. 
Megfelelő számú érdeklődő esetén készülhetnek is a játékok közösen!

Iskola-előkészítő foglalkozás



Játékos iskola előkészítő foglalkozások a Wekerlei Kultúrházban.

http://wkk.kispest.hu/?q=node/449


Iskola előkészítő játékok

http://www.okosjatek.hu/iskola_elokeszito_jatekok


http://sulikartya.gyermekabc.hu/index.php

2013. február 11., hétfő

Társasjátékok


Bunte Runde



Figurix



Quoridor



Quarto



Colorama


Egyszerű, otthon is elkészíthető játékok









Tangram.



Spatula díszítés filctollal, festékkel, zsírkrétával.



-  Cipősdobozból formabeillesztős játékot készíthetünk. Az ilyen készen kapható játék a legtöbb kisgyerekes családnál van, de jól jöhet a változatosság. 
A cipősdoboz tetején rajzoljuk meg a kívánt bedobandó játék körvonalát. Lehet ez építőkocka, pingponglabda, kupakok, csipeszek akár kisautó is, bármi, ami elég nagy ahhoz, hogy a kismanó ne tudja a szájába véve lenyelni. Vágjuk ki a doboz tetején a formát vagy formákat. Tegyük rá a cipősdobozra a fedelét, adjuk oda a manónak néhány bedobandó tárggyal együtt, és kezdődhet is a játék. Ha berakosgatta a tárgyakat, könnyedén letudja venni a fedelet a dobozról, és kiüríteni a tartalmát egy újabb játékhoz.

Keskenyebb nyílást vágva a dobozon, játékkorongokat, vagy befőttesüveg fedeleket is beledugdoshat. 

Magasabb műanyag tartókba/dobozokba szívószálakat, lemerült filctollakat is dobálhat, ha a tartók tetejére több akkora lyukat szúrunk, hogy a hosszúkás tárgyak átférjenek rajta.

Kisebbeknek akiknek a formabeillesztés még nehezen megy, csak egy nagyobb nyílást ejtsünk a dobozon és abba rakosgassa bele a játékokat, tárgyakat.

(Fejleszti a kézügyességet, a tapintás útján való érzékelést, a szem-kéz koordinációt. Másfél- kétéves kortól.) 



-   Papír tojástartó aljába, ott ahol a tojások szoktak üldögélni, akkora lyukakat vágunk, hogy csipeszek épphogy beleférjenek. A manó dugdosson csipeszeket minden nyílásba. ( Trish Kuffner : Játéktippek)
( Kézügyesség, szem-kéz koordináció)



-   Fedél nélküli kisebb papírdoboz oldalára ragasszunk fel színes papírokat. 4 oldal 4 fajta szín. A gyerkőc a dobozon lévő színekkel megegyező színű csipeszeket csíptessen a doboz oldalaira. Használjunk színes csipeszeket, vagy fessünk be facsipeszeket.
Kezdetben játsszunk csak 2 féle színnel.
(Finommozgás, csoportosítás, szem-kéz koordináció, színek tanulása)



-   Vegyünk elő 2-3 darab műanyag fűszertartót, vagy kiürült gyurmásdobozt. A lényeg hogy zárható legyen és ne legyen átlátszó. Tegyünk az egyikbe egy pici gumilabdát vagy golyót de akár építőkockát is lehet. A többi maradjon üresen. A manónak meg kell találnia, melyikben van a kis játék, úgy hogy megrázogatja minden egyes dobozkát. Ha megtalálta nyissuk ki és nézzük meg együtt!
Kezdetbe úgy tegyük bele a tárgyat, hogy lássa a manó, később pedig úgy hogy ne lássa melyikbe rejtettük el.
(1 éves kortól, hallás utáni érzékelés fejlesztése, finommozgás)



- Vegyünk elő 2 papírtányért. Vágjunk ki kétféle színes papírból köröket, legalább négyet, minden színből kettőt. Rajzoljunk rájuk egyforma mosolygós arcot. A színes körök közül az egyiket ragasszuk rá a tányérra. A manó feladata, hogy a megmaradt színes arcokat tegye rá a megfelelő tányérra.
Arc helyett rajzolhatunk/vághatunk bármilyen egyszerű formát. Ha már két színt ismer, játszuk több színnel,és ennek megfelelően több tányérral.
(Csoportosítás, színek, szem-kéz koordináció)



-   Újságból, vagy régi falinaptárból vágjunk ki egy nagyobb képet, ragasszuk rá egy kartonpapírra. Tegyünk rá átlátszó öntapadós fóliát, hogy tartósabbá tegyük. Vágjuk 2 részre. A manó illessze össze  a képkirakót. A későbbiekben több részre is vághatjuk a képet, illetve több képből is készíthetünk hasonló puzzle-t.


-   Készítsünk kiskönyvet a családtagok képeiből. Ragasszuk rá a képeket egy-egy papírlapra, majd a végén fűzzük össze lapozható kiskönyvvé.

Mi annak idején még azt is csináltuk, hogy újságokból kivágtam érdekes képeket, és azokat beleraktam egy könnyen lapozható fényképalbumba. Lapozgattuk és beszéltem a manónak a képekről. Később egyszerűbb kérdéseket tettem fel a képeken látható dolgokra, ő pedig megmutatta. Ez volt az első képeskönyveink egyike.
(Látás útján történő érzékelés, gondolkodás)



-   Készítsünk akadálypályát a lakásban. Tegyünk le párnákat, hogy rá tudjanak a manók mászni, kisasztalt, hogy át tudjanak alatta bújni, stb.
Vagy két nagy papírdobozt nyissunk szét mindkét oldalán, két végüket ragasszuk össze, és kész is van egy jó kis alagút a gyerekeknek, amibe és amiből be,- és kimászhatnak.
(nagymozgás)



-   Bújtassunk egymásba, vagy ragasztószalaggal rögzítsünk  hosszú cső formájúra néhány konyhai kéztörlő gurigát, vagy wc-papír gurigát. Ha az egyik végét magasabbra helyezzük, a gyerekek kisautókat, golyókat guríthatnak le bennük.


forrás: http://picibaba.hu/forum/ugyes-kezek/fejleszt-jatekok-sajat-kezleg/ 




Szülő-gyerek játék, a gyerekek vezetik a „vak” szülőket
Kellékek: Minkét szülőnek egy kendő vagy sál.
A gyerekek ebben a játékban kétszeres megerősítést kapnak: egyrészt ők lehetnek az „erősebbek”, akik a „gyenge” szülőket kézen fogják és vezetik. Másrészt azt átélhetik, hogy a szülők megbíznak bennük, magukat a szó legigazibb értelmében a gyerekeik „kezébe adják”.
A játék kezdetén le kell szögezni néhány szabályt. A szülők és a gyerekek megbeszélik, hogy a körséta milyen helyszínen folyik le, az akadályokat megjelölik, és lehetőség szerint körülírják, hogy az ütközéseket amennyire lehet, elkerülhessék. Azonkívül meghatározzák azt az idõtartamot, amelynek letelte után a szülők levehetik a szemkötőt, vagy ők és a gyerekek szerepet cserélhetnek. Ha a gyerekek még nem ismerik jól az órát, egyszerűen beállíthatunk egy ébresztőórát e célra. Néhány kör után a játszótársak esetleg megbíznak egymásban annyira, hogy néhány kisebb változtatást hajtsanak végre a játék helyszínén, vagy kisebb akadályokat állítsanak fel az úton, amelyeket nem jeleznek előre.
Ezt a játékot egy szülő is nyugodtan játszhatja a gyermekével, nemcsak otthon, hanem a parkban, játszótéren, nyaraláson.

Figyeld meg jól mi változott játék
Rakjatok kártyákat vagy újságból kivágott képeket az asztalra. Az egyikőtök csukja be a szemét, a másik vagy evesz, vagy kicserél egy kártyát/képet. (A kisebbekkel a cserét, nagyobbakkal a kép elvételét játsszuk.) Meg kell mondani, hogy milyen kártya/kép vagy milyen kártyák/képek hiányoznak.

Mi a hiba a képen? 
Az első játéknál az állatokkal van valami baj, van rajtuk egy vagy több dolog, ami nem illik oda, mi az? Derítsd ki itt... A második képen olyan állatok és növények vannak, amelyek nem élnek a víz alatt. Melyek ezek? Nyomtasd ki innen és mondd meg....
Ha nem tudjátok letölteni esetleg, akkor ti is készíthettek ilyen feladatot. Rajzoltok valamit, és utána hibát rajzoltok bele. A gyerek is nagyon fogja élvezni, ha hibás képet is rajzolhat.

forrás: http://fejleszto-jatekok.blog.hu/


Lisztes Ujjfestek
Hozzavalok:
1 csesze liszt
1 1/4 csesze forroviz
1 1/2 csesze hideg viz
2 evokanal so
etelfestek 
Elkeszites:
Keverd ossze a lisztet, sot es hideg vizet egy labosban. Verd fel a kevereket kezi v. elektromos habverovel, amig sima nem lesz. Add hozza a forrovizet es forrald a kevereket amig be nem surusodik. Verd amig sima nem lesz. Add hozza az etelfesteket. Tarold legmentesen zaro edenyben a hutoben 
Yoghurt Festek
Hozzavalok:
Sima Yoghurt
Etelfestek 
Elkeszites:
Keverd ossze a hozzavalokat es hagyd festeni a gyereket.:)


2013. február 10., vasárnap

fejlesztő foglalkozás



Minden gyerek más, és ahhoz, hogy véleményt tudjunk mondani egy kisgyerekről, főleg, hogy tanácsot tudjunk adni a nevelésében, ahhoz a kisgyereket nagyon kell ismerni. Nagyon kell tisztelni a gyerekekben az egyéniséget és a személyiséget. Azt vettem észre, hogy már a 4-5 éves gyereknek is igénye az, hogy őt, hogy az ő identitástudatát komolyan vegyék. Neki van a világról véleménye, mondanivalója, közölnivalója, pillanatról pillanatra tapasztalja meg, azt meg akarja beszélni, és azt felnőttként kell vele megbeszélni. 
Az lenne a varázslat, hogy úgy legyünk partnerek, miközben ezt a partnerséget tudatosan fenntartjuk, hogy irányítani tudjuk a kialakult helyzeteket. Tehát én úgy gondolom, hogy ez a szakmai csúcsa ennek a munkának. A gyerekeknek a legtöbbje tulajdonképpen problémamentes felnőtt lesz. Tanácsot abban kell adni, hogyha figyeli a saját gyerekét, akkor miket vegyen észre ahhoz, hogy ő maga is el tudja dönteni, hogy akkor most lát valami furcsaságot, vagy nem. Például az, amikor a jobb kezével a bal térdét nem tudja érinteni, vagy nem tud úgy masírozni, hogy váltott keze, lába mozog, hanem jobb keze, jobb lába megy egy irányba, tehát ahogy emeli a jobb kezét, úgy emeli a jobb lábát is. Ott azonnal látszik, hogy valami nem alakult ki. Nem az a kérdés, hogy az én gyerekem sérült, vagy nem, hanem az a kérdés, hogy vajon mit vettem észre, ami más folyamat volt, mint aminek kellett volna lenni. Tehát igazság szerint ezeket érdemes figyelni. A szülők túlnyomó többsége megveszi a méregdrága játékokat a gyerekeknek, aztán játsszál vele. A játék nem mindig önmagában fejleszt. Ahhoz, hogy fejlesszen, a gyerekkel együtt kell játszani. Az én játékaim ugyanazok a játékok, amiket a szülők a játékboltban megvesznek. Ami többletet tudok hozzá adni, az az, hogy miközben a gyerek játszik, folyamatosan figyelem az ő játékra való reakcióját, hogy hol akad meg, hogy ha problémamegoldó játékot játszik, hogy mi az a pont, és mi az a szó, amivel tovább lehet ezt lendíteni, hogy az örömet a játék végén megszerezze. Nem arról van szó, hogy aki nem jár fejlesztő tanárhoz, az nem fog megtanulni írni, olvasni, vagy nem lesz belőle valamiféle szakember, ha felnő. Igazság szerint megkönnyítjük a gyerekek életét avval, hogy ha felszabadítjuk őket a meglévő gátlások alól. Ugyanakkor vannak olyan gyerekek, akik nem tudnak bizonyos képességekhez jutni, mert olyan korlátjaik vannak. Súlyos beszédhibás gyerekem, akiről azt mondták, hogy magatartás zavarai is vannak és nagyon nehezen illeszkedik a környezetébe és nem akar együttműködni semmiben, 60 percig úgy dolgozott velem a tükör előtt, hogy én magam csodáltam, hogy hogyan képes végig ülni 6-7 évesen velem egy ilyen foglalkozást, de ő annyira akarta, hogy szépen beszéljen. Sikerek azért vannak, a gyerekekkel való munka a legsikerorientáltabb munka a világon. Nem vagyok már fiatal, és úgy döntöttem, hogy az életemnek a befejező munkaszakaszát, azt fogom tenni, amit a legjobban szeretek és ami nekem a legtöbb sikerélményt adta az életben, és ezért csinálom most ezt. Talán azt kell, hogy mondjam, hogy soha nem voltak olyan ajándékpillanataim életem során, mint ahogy most vannak.



Hogyan vehetjük észre, ha valami nem stimmel a gyerekkel? Mit és hogyan figyeljünk a gyereken?
Ha figyeli a saját gyerekét, akkor miket vegyen észre ahhoz, hogy ő maga is el tudja dönteni, hogy ő most lát valami furcsaságot, vagy nem. Egy 3-4-5 éves kisgyereknek már olyan produkciói vannak, amivel jól mérhető, hogy az általános képességei milyenek. A legértékesebb jegy például a tér irányoknak a megkülönböztetése, hogy mennyire tudja a saját testén a jobb-bal oldalt használni és felismerni, és a különböző testrészeit hogyan tudja egymástól függetlenül mozgatni például. Nincs ebben olyan nagy titok, amit ne lehetne a szülők elé tárni. Például az, amikor a jobb kezével a bal térdét a gyerek nem tudja érinteni, vagy nem tud úgy masírozni, hogy váltott keze, lába mozog, hanem jobb keze, jobb lába megy egy irányba. Tehát ahogy emeli a jobb kezét, emeli a jobb lábát is. Ott azonnal látszik, hogy valami nem alakult ki. Hogyha az én gyerekem nem kúszott, hanem felmászott és ránk mosolygott az asztal széléről, majd pár hét múlva elindult, akkor az öröm, hogy a gyerek megy, de kimaradt az a gyakorlássor, ami megerősítette azokat az agyi folyamatokat, amik a mászásnak és a kúszásnak a feladata elvégezni. Tehát meg kell majd nézni, hogy itt maradt-e valami, vagy pedig át tudott lendülni a következő fokozatra. És ezek a dolgok fontosak, tehát nem az a kérdés, hogy az én gyerekem sérült, vagy nem, hanem az a kérdés, hogy vajon mit vettem észre, ami más folyamat volt, mint aminek kellett volna lenni. Igazság szerint ezeket érdemes figyelni. És akkor a félelem helyett, együttműködő partnert kell keresni, és keresni az utat, hogy miben jó, ahhoz, hogy ezek leküzdhetőek legyenek. 




Iskolaérettség









Tanulási zavar


Rádióbeszélgetés Dr. Hídvégi Mártával.

2013. február 7., csütörtök

Egyszerű origami kezdőknek


Origami pohár. 






Origami labda.





Origami malac.





Bárka.






Hajó.

OVI ORIGAMI!

https://picasaweb.google.com/szabiagi1/OviOrigami


Élménypedagógia


Beszédészlelés, beszédértés


Figyelj csak! Azt szeretném tőled megkérdezni, hogy neked ma milyen napod van? Szomorú napod van vagy mosolygós? Na, meséld el, hogy miért van mosolygós napod? 
- Mert ma minden jól ment. 
- Minden jól sikerült. Például? 
- Gyorsan felöltöztem, fogat mostam.
- Anya megdicsért. Az idő is szép.
(A mosolygós kép felkerül a tükörre.) 
- Kíváncsi vagyok arra, hogy  mi jut eszedbe arról, ha azt mondom, hogy mese? Gyűjtsünk szavakat a mesével kapcsolatban! Amit kitalálsz, azt leírom. 
- Mesebeli kisemberek, az anya mesét olvas nekem, a mesétől elalszom.
- Meseszereplők eszedbe jutnak a mesével kapcsolatban? Valami kedvenc? Mondjál nekem egy-kettőt!
- Tappancs.
- Tappancs, ő kicsoda?
- Egy nyuszi. 








Ingyenes beszédszűrés.



2. osztályos kisfiú beszédpercepciós fejlesztése az iskolában, fejlesztő foglalkozás keretében.
A beszédfejlesztés a fejlesztő foglalkozásoknak egy nagyon fontos részét teszi ki. Ezeket a célzott feladatokat azoknál a gyerekeknél alkalmazzuk elsősorban, akiknek a beszédmegértésében elmaradások vagy zavarok tapasztalhatók, de nagy szeretettel használjuk az egyébként elmaradást nem mutató gyerekeknek a szókincsfejlesztésében, beszédfejlesztésében is. Ez egy nagyon nagy türelmet és sok munkát igénylő feladat. A programot meghatározott terv szerint állítjuk össze, a gyereknek az elmaradásához igazítva. Az órai munka akkor lesz igazán eredményes, hogyha az iskolai foglalkozás az otthoni, szülő által végzett gyakorlással is kiegészül és a szülők bevonásával történik.


Hasznos könyvek otthoni fejlesztéshez is:
László M. Ágnes: Beszédértés
László M. Ágnes: Beszédészlelés (CD - melléklettel)
Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak
Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése iskolásoknak


2013. február 6., szerda

gyermekrajzok



Elbűvölő gyermekrajzok.







Rajztanulás lépésről lépésre.

http://www.kidsfront.com/how_to_draw

2013. február 4., hétfő

Farsang





http://www.zsuzsiorigami.eoldal.hu/fenykepek/diagrammok/ovodas-hajtogatasok/farsangi-kalap.html

Tavaly elkészítettük a gyerekekkel és nagy sikert aratott. Egyszerű technikával nagyon látványos végeredmény érhető el.


Egyszerű és ötletes álarcok.






Farsangi dísz.



forrás: http://www.wellsphere.com/allergies-article/crafty-paper-plate-polyhedron/1239687 

2013. február 3., vasárnap



Differix fejlesztőjáték.





Dettike ezzel az alkalommal, a Differix játékkal készül az iskolára.
Ennél a játéknál nagyon kell figyelni, mivel minden kártyán látható kép, egy nagyon kicsit, alig észrevehetően, eltér egymástól. Ha jó detektív vagy, ezeket a különbségeket észre fogod venni. Húzol egy-egy kártyát, és megkeresed a képpel teljesen azonos ábrát, a táblán, majd ráhelyezed a kártyát a tábla megfelelő részére. Miután vége van a játéknak, ráhelyezzük az ellenőrző fóliát a táblára, amiből kiderül, hogy jól végezte-e a játékos a feladatot.
Mondd el, hogy mit látsz a képen!
Melyik elefánt merre néz? Melyik elefántnak merre mutat az ormánya?
Melyik képen látsz kisegeret és melyik oldalon áll?
Hány elefántot látsz összesen? Számold meg!





A Figurix is nagy sikert arat a gyerekek körében.








Lonpos












Óriási oktatási segédeszköz. Mi is használjuk ezt a játékot és nagyon szeretik a gyerekek, kicsik és nagyok egyaránt. Sőt még a felnőttek is.

2013. február 2., szombat

Logopédia


A dadogásról beszél Mosányi Emőke a Fővárosi Beszédjavító Intézet vezetője. 



Ebben a videóban is a dadogásról esik szó.
Sok felnőtt bár nem beszédhibás, de ettől még azért rosszul artikulál. Ez mitől lehet és hogyan lehet korrigálni?
Nagyon sokféle oka lehet. Lehet egy szerzett oka is, ami a fogazattal, akár egy pszichés állapottal, akár az idegrendszer változásával is előfordulnak, hogy változik a beszédünk. Érdemes erre figyelni, ezek jelzésértékűek lehetnek, érdemes kikérdezni a háziorvostól, illetve fül-orr-gégésztől, mert vannak olyan kórképek, amelyeknek az első tünete, hogy az arikulációnk megváltozik, gyakorlatilag az egész nyelvezetnek az izomzata megváltozik. 








Beszélgetés a diszfáziáról. 










Beszélgetés a nyelvlökéses nyelésről.










Grafomotoros fejlesztés



Szilágyiné Makra Ildikó grafológiával és grafomotoros fejlesztéssel foglalkozik.

A grafomotoros ügyetlenség azt jelenti, hogy a gyereknek nagyon gyenge a kézmozgása, a rajzkészsége, vagy egyáltalán nem hajlandó kezébe venni a ceruzát. Fel kell tárni, hogy mi lehet az oka. Lehet értelmi oka, még nincs olyan színvonalon a gyermek, regresszió, visszafejlődés érte, illetve nem kellő idejű fejlődési állapotban van a gyermek. Lehet organikus sérülése, lehet bármi, ami a finommotoros koordinációt zavarhatja szellemi szinten. Lehet testi például a kézizmok görcse. Lehet, hogy olyan feszültség van benne mondjuk egy testvér miatt vagy a szülő magas elvárása miatt, vagy, hogyha a testvér esetleg nagyon jól tud rajzolni, ezért ő úgy gondolja, hogy meg se próbálja. Ilyenkor érdemes alacsonyabbra tenni a mércét, kevesebbet elvárni, mert még egy óvodás gyerek tulajdonképpen nem alkalmas arra.
Mikor lehet felfedezni elsősorban, hogy valami elváltozás van, valami probléma van, ami szakirányú befolyásolát igényel, óvodás korban vagy első osztályos korban?
Az óvodás korban már látszik, hogyha valaki nem szívesen végez apró dolgokokkal feladatokat, tehát nem csak a rajzolás, hanem hogyha nem szeret legoval játszani, nem tud összeilleszteni apró dolgokat. Képtelen az apró dolgokat megfogni, összerakni. Például olyan egyszerű dolgot, hogy a filctollnak a kupakját kinyitni és visszadugni, beletalálni abba a lyukba. Kellő energiával szét tudja-e szedni, le tud-e nyomni egy labdát laposra, tehát gyurmázásnál tud-e lapítani, tud-e gyöngyöt fűzni, beletalál-e az egyre kisebbedő méretbe.
Az a gyerek, aki nem tud kötni, csatolni, gombolni, masnit kötni, annak nem alkalmas a kézügyessége arra, hogy az első osztályban a három milliméteres vonalközbe az elvárt szinten írjon. 



Mennyi idő kell ahhoz, hogy egy ilyen terápia után a gyerekek íráskészsége javuljon? Mennyi idő után várható javulás?
Teljesen változó, attól függően, hogy mi volt a kiváltó ok.
Lehet, hogy a legtöbb szülő nem tudja, hogy egyáltalán lehet fejleszteni az óvodán és az iskolán kívül a gyermek grafomotoros képességét, kézügyességét.  



Mi a grafomotoros fejlesztés? Finommozgások koordinációjának, rajz- és íráskészségének a fejlesztése. A "grafomotorikus" szó jelentése írómozgást jelent, de tágabb értelemben használatos. Az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, szűkebb értelemben pedig a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások összefoglaló kifejezése. Szűkebb értelemben diszgráfia/diszlexia prevenció-korrekció.


A grafomotoros zavarok okai:

Különböző okok találhatóak a háttérben, többnyire több ok is lehetséges, ezért fontos a szülővel való baráti beszélgetés közben anamnézist készíteni.
Szomatikus (testi)- görcsös, vagy tónustalan kézizmok, rövid, nehezen mozgó ujjak, ujjpercek, agyi mozgásvezérlés zavara, stb.
Mentális (értelmi) organikus agykárosodás, átmeneti kémiai zavar, keresztmodalitások (látási, hallási észlelés) zavara, stb.
Pszichés (lelki) szorongás, trauma, kisebbségi érzés, túlzott megfelelési vágy, túlzott követelményszint, stb.
Szociális (társadalmi) ingerszegény környezet, elhanyagoló nevelés, nem megfelelő minta követése, stb.


A grafomotoros zavar jelei:

A gyermek ügyetlen, finommozgás koordinációja gyengébben fejlett azonos életkorú társainál. Nem akar, nem tud, nem mer, vagy nem szeret rajzolni, gyöngyöt fűzni, aprólékos, finom kézmozgásokat igénylő feladatokat végezni. Pld: Nehezen tudja ruháját begombolni, cipőfűzőjét befűzni, csomót, illetve masnit kötni, cipzárt bekapcsolni, stb.


A grafomotoros fejlesztés tartalma:

Grafomotoros fejlesztés szükséges mindazoknál a gyerekeknél (személyeknél), akinél problémás az ábrázolás, az írás, vagy a finommozgások növelése. Valami oknál fogva retardáció, ill. regresszió történhet e területeken. A fejlesztéssel megelőzhető, ill. csökkenthető a tanulási zavarok kialakulása, (diszgráfia, diszlexia, diszkalkulia), melyek a rárakódó negatív visszajelzések kompenzálásaként magatartási zavarokhoz vezethetnek.


A fejlesztés feladata:

Célzott gyakorlat-sorokkal lehetővé tenni a megfelelő gyorsaságú és erősségű, kontrollált, célirányos kézmozgást, az ujjak differenciált és összehangolt együttműködését, a folyamatos, rugalmas vonalvezetést, pontos vonalkapcsolásokat és jó formaalakításokat különböző méretekben. Helyes ceruzafogás és használat elsajátításának elősegítése.


A fejlesztés módszerei:

Mivel a grafomotoros zavarok okai változatosak, így a megoldási módok is egyénre szabottak. Ezek közül néhány: légzőgyakorlatok, relaxáció, kéz-ujj masszázs, az agyféltekék összehangolt működését is elősegítő keresztezett nagymozgások, a finommotorikát fejlesztő változatos apró mozgások, stb.


A fejlesztés hatása

Az okok ismeretében, célzott játékos gyakorlással, az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő haladással, az alapvető érési periódusban jelentős eredményeket lehet elérni, de bármilyen életkorban jól fejleszthető az egyén, amennyiben saját akaratából szeretne változni, változtatni.


Főleg 5-7 éves korban, a normál érési folyamatra építve lehet ugrásszerű fejlődést elősegíteni, mert ebben az időszakban zajlik a kézizmok, kézközép-csontok erősödése, a finom-mozgás koordinációjáért felelős agyi struktúrák kiépülése, az idegpályák myelinizációja.
A szerkezet és funkció egységének és kölcsönhatásának elve alapján tudjuk, hogy a szerkezet, - az agy alapja a működésnek, a működés viszont fejlesztőleg hat vissza a szervezetre, így folyamatosan magasabb rendű működés, fejlődés jön létre.
A mozdulatokat és koordinációjukat az agy hozza létre, de a mozgás visszahat az agy különböző területeinek fejlődésére is. Tehát folyamatos interakciók közben, folyamatos gondolat-viselkedés-mozgáskombinációk alakulnak, amelyek a tanulás során megerősítődnek-rögződnek, ill. gátlódnak-kioltódnak. A rögződő grafikus- és magatartásformák, beidegződő mozdulatminták megváltoztatásával változik a személyiség egyéb válaszmintázata is. Átalakul viselkedése, kapcsolatai, mert minden síkon történik változás.
A különböző okok alapján létrejövő, hasonló magatartási, cselekvési, mozgási zavarok feloldása, áthangolása különböző módszerekkel, visszahat az eredetre. A zavart kiváltó gátlások feszültségek, blokkok csökkennek, átíródnak, új agyi kapcsolatok, járható utak létesülnek az agy szinapszis rendszerét tekintve testi, az egyén késztetésére nézve tudatalatti és tudatos cselekvési szinteken egyaránt.


A grafomotoros fejlesztés során alkalmazott, egyénre szabott módszerek változatos kinesztetikus-, taktilis ingerek és kézmozgások, a finommotorikus fejlődés visszahat az agy egyébterületeinek fejlődésére is. Fejlődik a logikai- és kombinációs készség, a tájékozódó képesség, kreativitás, az ötletes megoldásokban a fantázia, és még sok fontos szellemi képesség, mely a sikeres iskolai tanulásban előnyöket jelent, és meghatározza a gyermek iskolához és tanuláshoz való pozitív viszonyát.


Összefoglalva tehát:

A finommozgás koordinációjának, azon belül a kézügyességnek a fejlesztése. Rajz- és íráskészség fejlesztése.

A "grafomotoros" kifejezés, az írás kivitelezéshez szükséges rajzoló- és írásmozgás(ok) megnevezése.
A grafomotors zavar (diszgráfia) a fejletlen finommozgás-koordináció megnevezése. Akkor jön létre, ha az íráskészség kialakulása nehezített, zavart, vagy egyenetlen.

A rajzoláshoz és későbbi íráshoz szükséges:

pont fixálásának képessége, fókusz megtartása,
térbeli helyzet és -viszony helyes használata, kialakult testkép
alak-háttér percepció, alakkonstancia,
szem-kéz koordináció,
ritmusérzék, sorrendiség felismerése és tartása

helyes ceruzafogás- és tartás, megfelelő nyomóerő

gördülékeny vonalvezetés

Grafomotoros foglalkozás szükséges mindazoknál a személyeknél, akiknél problémás az ábrázolás, írás, vagy egyéb finommozgások minősége.



Gyermekeknél:
Rajzkészség kialakítása, írómozgásra előkészítése, felkészítés a sikeres iskolakezdésre, írászavar megelőzése, javítása.

Felnőtteknél:
Gördülékenyebb írás kialakítása, ami visszahat a személyiségre, sikeresebb emberré válhatunk általa.

Időseknél:
Merev mozgások harmonizálása, agyvérzés után az írás újra kialakítása. Az aláírás - mint személyiséghordozó azonosító-jegy - újrastruktúrálása.



Megelőzhető, vagy csökkenthető a tanulási zavarok kialakulása. (diszgráfia/diszlexia)
Oldhatóak az érzelmi alapon létrejött blokkok, melyek gyengítik a memóriát és zavarokat okozhatnak a szellemi teljesítményben.
Alakul a személyiség viselkedés- és cselekvésmódja, magatartása.
Javul a finom-mozgások minősége, és a rajzkészség.

Rendezett íráskép és olvasható betűk hozhatók létre tartósan.

Folyamatos interakciók közben folyamatos gondolat-viselkedés-mozgáskombinációk alakulnak.
A rögződő grafikus - és magatartásformák, beidegződő mozdulatminták megváltoztatásával pozitívan változik a személyiség.

Szilágyiné Makra Ildikó Judit

Forrás: www.iraszavar.hu