A diszgráfia (latinul dysgraphia)
jelentése: írászavar. A görög disz-
és a graphia szavakból alkották, ahol a disz- jelentése
"rosszul", a graphia írás.
Hasonlóan a diszlexiához,
óvodás korú gyerekeknél, akik nem tudnak még írni, itt is legfeljebb csak
veszélyeztetettségről beszélhetünk. A diszgráfia esetében sem feltétlenül
jelenik meg az összes tünet minden esetben és itt is előfordulhat, hogy mindkét
fajtája egyszerre jelenik meg egy gyerek esetében. Ilyenkor megesik, hogy
teljes írásképtelenséget okoz.
A diszgráfia megjelenhet önállóan
is, vagy lehet a diszlexia írásbeli megnyilvánulása. Lehet a rossz
mozgáskoordináció tünete is.
A diszgráfiások szakvélemény
alapján használhatnak az iskolában szövegszerkesztőt kézírás helyett, és
felmentethetők az írásbeli számonkérés alól.
Tünetei
Az írás rendezetlen,
kusza, nem igazodik a vonalrendszerhez; a vonalvezetés hullámzó. A betűk
formája változékony; ugyanaz a betű többféleképpen jelenhet meg, és a hasonló
betűk között eltűnhet a különbség. A szavak közötti távolság nagy mértékben
különböző. A ceruzafogás eltér a szokásostól: a diszgráfiás görcsösen fogja az
írószert, erősen rányomja a papírra, és gyakran felkapkodja. A hosszú-rövid
hangok megkülönböztetése, és a hagyományos írásmód különösen nehéz a számára.
Tollbamondáskor gondolkodnia kell
a leírandó betűk alakján, így lemarad. Kapkodni kezd, és elhagyja a szavak és
akár a mondatok végét, vagy éppen ellenkezőleg, egyes korábban hallott
szótagokat beszúr. A szóközök, a központozás és a nagybetűk elmaradnak.
Másoláskor nem tud egyszerre két-három betűnél többre emlékezni, ezért szintén
lelassul.
A diszgráfia azonban nem egyenlő
a rendezetlen külalakkal és a rossz helyesírással. A diszgráfiásnak gondjai
vannak a nyelvtani műveletekkel.
Ezek megértése, alkalmazása és megjegyzése nehéz feladat számára.
Okai
A diszgráfia okai egyaránt
lehetnek az észlelés zavarai és a mozgáskoordináció problémái is.
Okozhatja a tér- és időbeli, látás- és hallásbeli elemző
és összetevő folyamatok fejletlensége, az íráshoz szükséges képzetek
kialakulatlansága, a térbeli és az időbeli tájékozódás nehézsége, és az
átkódolás problémái.
Formái
Formai diszgráfia:
Ha az írás technikai része nehéz,
a finommozgások vagy a szem-kéz koordináció pontatlansága miatt. Ilyenkor az
írás külalakja csúnya, a betűk kilóghatnak a sorokból, rendezetlen az íráskép.
Tartalmi diszgráfia:
Ha az írás külalakja elfogadható,
de nagyon gyenge a helyesírás és nem tudja írásban kifejezni a saját
gondolatait. Előfordulhat, hogy a gyermek esetleg szépen és hibátlanul másol,
de tollbamondás után nagyon sok hibát ejt.
Lelki problémák
Az iskolák, és az oktatási
rendszer csak a mérhető teljesítményt – írást, olvasást, számolást – tudják
értékelni, az attól eltérő tehetséget nem. A fel nem ismert diszgráfia miatt a
gyereket lustának, ügyetlennek minősíti a környezete: tanárok, szülők egyaránt.
Önértékelése nagy károkat szenved, önképe negatív; szorongani kezd, vagy
agresszívvá válik.
A következmények egész életére
kihatnak: lemarad, és sokkal kevesebbet tanul meg, mint amennyire szakszerű
segítséggel képes lenne. Nagyon fontos, hogy a tanulási zavart időben
felismerje a szülő vagy a pedagógus, és a gyermek megfelelő kezelésben
részesüljön.
Segítségnyújtás
A diszgráfia nem betegség, nem is
fogyatékosság. Ha a szülő észleli a tüneteket, akkor minél előbb forduljon
logopédushoz. Feltétel nélkül fogadja el olyannak a gyereket, amilyen, és ahogy
tudja, motiválja őt. Dicsérje, bíztassa, és ne keserítse el, hogy más gyerekek
esetleg ügyesebbek, könnyebben veszik az akadályokat. Keresse meg azokat a
területeket, melyeken a gyermek kiemelkedőt tud alkotni, és hagyja, hogy
kibontakoztassa képességeit. A gyereket korábbi önmagához mérje, és ne
másokhoz. A gyakorlás legyen érdekes, változatos, gyakori szünetekkel, és
juttassa a gyereket sikerélményhez. Ne feledjük, hogy a nem tanulási célú közös
játékok is segítenek a gyerek fejlődésében.
Kezelése
A diszgráfia nem javul a sok
másoltatással, hanem speciális kezelést igényel. Leküzdése sokszor nehezebb,
mint a diszlexiáé.
Az íráskészséget diktálással
fejlesztik; eleinte betűket és szótagokat mondanak tollba, később egyes
szavakat. Megfigyeltetik és alaposan áttanultatják a betűk és a betűkapcsolatok
formáját. A kezelés későbbi szakaszaiban a tanulónak képekről kell beszélnie,
egyes szavakat mondania, mondatokat befejeznie.
A helyesírás javítására először a
képességeket fejlesztik. A ritmusérzék, az alaktagolás, a hallási figyelem és
felismerőképesség, és az emlékezet egyaránt fontos a helyesírás szempontjából.
A nyelvtani elemzés is fejlesztésre szorulhat. Külön figyelmet fordítanak a
szavakban megnyilvánuló és a mondatokban megjelenő hibákra.
A fogalmazási képesség növelése
érdekében a tanulónak képekről kell mondatokat mondania, majd szöveget
alkotnia. A szókincs gyarapodásával párhuzamosan leíratják a különféle
szempontok szerint (szófaj, jelentésmező, mondatrész, ellentétek,
csoportosítások) gyűjtött szavakat.
Híres diszgráfiások
A híres diszgráfiások közé
tartozik Agatha Christie aki tollba mondta műveit, valamin George Washington és Albert Einstein is.
Forrás: Wikipédia
Forrás: Wikipédia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése